Pandemiczne miesiące pokazały, jak ważną rolę we współczesnym świecie odgrywa telemedycyna. Dla tych, którzy z obawy przed zakażeniem obawiali się tradycyjnej wizyty w poradni, teleporada stała się najlepszym rozwiązaniem. Chcesz umówić się na taką konsultację? Zobacz, na czym to polega.

Rozwój technologii sprawia, że korzystanie z porad lekarskich bez konieczności odwiedzania przychodni staje się coraz bardziej popularne. Wiadomo, że e-wizyta to wygoda i oszczędność czasu, co ma ogromne znaczenie dla osób pracujących. Nie każdy pacjent zdaje sobie jednak sprawę z tego, jak do takiej teleporady się przygotować. W tym artykule znajdziesz garść porad, które ułatwią ci przygotowanie się do takiej wizyty, oraz przepisów, dzięki którym poznasz swoje podstawowe prawa.

Czym są teleporady?

Teleporady lekarskiedziałają na bardzo prostej zasadzie. Co kryje się za tym pojęciem? Udzielanie świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem teleinformatycznych systemów łączności. Nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu, aby z nich skorzystać. Wystarczy, że masz dostęp do komputera lub telefonu z systemem audio-wideo, i już możesz skorzystać z teleporady.

Teleporadystają się normą, a grono osób stawiających na taki kontakt z lekarzem konsekwentnie wzrasta. Nic w tym dziwnego. Konsultacja z lekarzem na odległość to spora wygoda dla zabieganych i zapracowanych osób oraz wielkie udogodnienie dla tych, którzy muszą pokonać wiele kilometrów w celu spotkania się z lekarzem mogącym wystawić im odpowiednią receptę. To również bezpieczeństwo, które w dobie COVID-19 dla wielu osób stało się priorytetem.

Kiedy teleporady sprawdzają się najlepiej?

Teleporady medyczne najczęściej wykorzystywane są przez pacjentów muszących regularnie przyjmować leki na receptę. W ich przypadku telefon, tablet lub komputer stają się szansą na zaoszczędzenie czasu. Teleporada sprawdza się też wtedy, gdy musisz skonsultować wyniki badań, odebrać skierowanie lub omówić ze swoim lekarzem przebieg dotychczasowej kuracji. W taki sposób możesz również zdobyć zwolnienie lekarskie.

Rozwój technologii sprawia, że teleporady mogą też być pomocne w profilaktyce wielu chorób. Za pomocą telefonu lub tabletu możesz konsultować się z lekarzem, przesyłać mu wyniki swoich badań i otrzymywać cenne wskazówki na temat sposobu dalszego leczenia. Możliwości jest dużo, a ponieważ medycyna chętnie korzysta z osiągnieć techniki, życie pacjentów staje się coraz łatwiejsze.

Teleporada krok po kroku

Jak w praktyce wygląda teleporada online? Opiera się ona na takich samych zasadach, jak tradycyjna wizyta w poradni, choć w przeprowadzeniu rozmowy niezbędne są takie urządzenia jak tablet czy smartfon.

Jak wygląda teleporada?

Teleporada polega na rozmowie pacjenta z lekarzem przez telefon lub za pośrednictwem połączenia audio-wideo. Ty pozostajesz w domu lub w pracy, a udzielający teleporady lekarz – w swoim gabinecie. Miejsce, w którym znajduje się lekarz udzielający teleporady, jest bardzo ważne. Dlaczego? Obowiązkiem lekarza jest udzielenie ci pomocy w profesjonalny sposób, czyli przeprowadzenie z tobą dokładnego wywiadu lub zapoznanie się z wynikami badań. Musi to zrobić w dyskretny sposób, tak aby informacje na temat twojego stanu zdrowia nie dotarły do osób postronnych. Prywatność w trakcie teleporady jest przecież tak samo ważna jak w przypadku tradycyjnej wizyty w gabinecie.

Jak umówić się na teleporadę?

Aby skorzystać z teleporady, musisz zarejestrować się w wybranej placówce medycznej. Rejestracja taka polega albo na telefonicznym kontakcie z poradnią, albo na wypełnieniu specjalnego formularza. Podajesz w nim swoje dane kontaktowe, określasz też specjalistę, z którego pomocy chcesz skorzystać. Co dalej? W określonym przy zapisie terminie połącz się z lekarzem, z którym możesz spokojnie porozmawiać na temat stanu swojego zdrowia.

Teleporada i jej przebieg

Ze względu na fakt, że teleporada jest konsultacją na odległość, musisz pamiętać o tym, aby w jej trakcie przestrzegać kilku prostych zasad.

  • Po nawiązaniu połączenia przedstaw się lekarzowi i poproś, aby również to zrobił, jeśli nie przedstawił się sam. Pewność, kto jest po drugiej stronie, to podstawa.
  • Podaj swoje imię i nazwisko oraz inne dane osobowe, o które lekarz poprosi, w tym numer PESEL. Lekarz musi upewnić się, że udziela świadczenia medycznego właściwej osobie, a numer PESEL jest niezbędny w celu sporządzenia właściwej dokumentacji medycznej. Pamiętaj: zawsze podawaj prawdziwe i aktualne dane osobowe! Jeśli telekonsultacja przeprowadzana jest przez rodzica lub opiekuna osoby potrzebującej pomocy, wyraźnie poinformuj o tym lekarza i podaj dane właściwego pacjenta.
  • Jeśli masz problemy techniczne, poinformuj o nich lekarza. Jeśli połączenie z lekarzem uległo zakłóceniu, przez co nie usłyszałeś bądź nie zrozumiałeś w pełni wypowiedzi, koniecznie to zgłoś! Dzięki temu nie umkną Ci żadne istotne informacje, które mogłyby mieć wpływ na Twoje leczenie.
  • Udzielaj lekarzowi wyczerpujących odpowiedzi. Telekonsultacja to nie infolinia. To świadczenie medyczne udzielane przez profesjonalistę! Jest to pełnoprawna forma świadczenia zdrowotnego. Warto podejść do niej poważnie i wyczerpująco odpowiadać na stawiane przez lekarza pytania. Nie lekceważ ich, nie odpowiadaj zdawkowo i bądź prawdomówny. Na podstawie udzielonych przez Ciebie informacji lekarz będzie miał możliwość podjęcia decyzji mającej wpływ na stan Twojego zdrowia.
  • Jeśli gorzej się poczujesz, powiedz o tym lekarzowi! Dokładnie opisz swoje samopoczucie i podaj miejsce, w którym się znajdujesz. Choć lekarz nie będzie w stanie udzielić Ci pomocy osobiście, wezwie na miejsce pomoc i przekaże Ci instrukcje postępowania, które mogą zmniejszyć zagrożenie do czasu przyjazdu pogotowia.
  • Dokumentację medyczną otrzymuj elektronicznie. W tym celu wystarczy założyć Internetowe Konto Pacjenta zgodnie z zamieszczoną instrukcją na stronie pacjent.gov.pl/ikp. Dzięki temu bez żadnych problemów będziesz miał możliwość otrzymywania od lekarza potrzebujących dokumentów, np. e-recepty (kod na e-mail lub SMS), skierowania, zwolnienia czy zlecenia.

Teleporada a prawa pacjenta

Jako pacjent korzystający z teleporady masz prawo do:

  • otrzymania profesjonalnej porady, odpowiadającej aktualnej wiedzy medycznej,
  • otrzymania wszelkich informacji na temat stanu swojego zdrowia, proponowanych metod leczenia oraz rokowaniach, zachowania tajemnicy lekarskiej.

Teleporada to proste i wygodne rozwiązanie dla wielu pacjentów. Z takiej formy konsultacji lekarskiej możesz korzystać nie tylko ze względu na obecną epidemię, ale i wygodę. Nasi specjaliści mogą w ten sposób wystawiać recepty, a przede wszystkim kontrolować stan twojego zdrowia i przebieg kuracji. Dzięki temu możesz korzystać ze wsparcia specjalistów bez względu na to, gdzie się znajdujesz. Potrzebujesz wsparcia? Korzystaj z udogodnień, jakie daje ci technologia!

Sylwia Wilkanowicz

Sylwia Wilkanowicz

Opiekun Pacjenta w Centrum Medycyny Konopnej. Psycholog i psychoonkolog. Absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS oraz studiów podyplomowych na kierunku Psychoonkologia. Przez szereg lat zdobywała doświadczenie w najlepszych szpitalach onkologicznych w Polsce. Na co dzień pomaga oswajać troski, przezwyciężać trudności i wspierać potrzebujących w procesie leczenia.

Nasze lokalizacje

Biuro zarządu

Centrum Medycyny Konopnej S.A.
Wilcza 46, piętro 1
00-679 Warszawa
KRS 0000877729
NIP 7011016480

biuro@centrum-mk.pl

Dla pacjentów

Centrum Medycyny Konopnej S.A.
nie prowadzi jeszcze obsługi pacjentów

tel. +48 731 93 66 66
kontakt@centrum-mk.pl

Współpraca

Zapraszamy do współpracy:
lekarzy specjalistów, partnerów

tel. +48 731 23 88 88
biuro@centrum-mk.pl

UMÓW TELEWIZYTĘ

Skontaktuj się
z nami

KONTAKT